RSS

dimarts, 5 de gener del 2010

ORGANITZACIÓ DEL TEMPS, AGRUPAMENTS D'ALUMNES, ORGANITZACIÓ D'ESPAI

M'ha cridat l'atenció de la lectura que estic fent del manual: Organitzacio del Centre Escolar de Lluís Busquets ( 1995, UOC) l'apartat que destina a la gestió del curriculum i com qüestiona aquests tres punts de l'organització: el temps, l'agrupament d'alumnes i l'organització d'espais. Es veritat que vist des de fora i per una neòfita com jo poden semblar intocables, però no cal anar massa lluny per veure que tot plegat és una convenció i qualsevol altra organització d'aquests tres intocables es pot donar perfectament, sempre que hi hagi la finalitat d'assolir els objectius del currículum.
Pel que fa a l'agrupament d'alumnes ja vem veure al CEIP Eulàlia Bota que un cop a la setmana fan tallers on nens de P3 P4 i P5 s'agrupen i realitzen les activitats junts. El resultat d'aquesta proposta és molt positiu perquè els nens més grans ensenyen als petits i això repercuteix positivament en la seva autoestima. Per altra banda els més petits se senten molt agust quan són cuidats i atesos pels nens més grans.
Una altra de l'escoles va optar perquè al cicle d'infantil no hi haguéssin ni taules ni cadires. Va organitzar l'espai d'aquestes aules en racons saltant-se la convenció i els resultats també ens han dit les mestres que és molt bó. També aquesta escola innova en la concepció de l'horari ampliant mitja hora de 9 a 9.30 el temps d'entrada dels alumnes al matí.

Tots tres exemples han incidit sobre aquests tres punts. Les escoles que es continuen regin per la convenció mostren, segons Busquets, l'exercici de poder en el centre escolar.
També el temps es pot administrar com a instrument de coacció, de premi, o bé, de càstig. Repetir curs podria ser entès des d'aquest prisma...
Per altre banda m'ha semblat interessant com el CEIP Concepció de Barcelona va saber gestionar la sisena hora per crear un centre on l'educació musical és l'eix del projecte educatiu:
http://www.tv3.cat/videos/1646609