RSS

dijous, 7 de gener del 2010

ELOGI DE L'EDUCACIÓ LENTA

"La lentitud, vista des de la perspectiva de desacceleració, de trobar el temps just, de no condicionar el fet educatiu a la mirada constant del rellotge, esdevé avui un exercici imprescindible per sobreviure i donar un tomb a l'educació i, també, a la vida. Educació, vida, temps just, lentitud... són conceptes estretament lligats que ens porten a pensar que una altra escola és possible; una altra educació, pensada en altres paràmetres més a prop de les necessitats dels ciutadans del segle XXI. "
QUINZE PRINCIPIS PER A L’EDUCACIÓ LENTA
1. L’educació és una activitat lenta.
2. Les activitats educatives han de definir el temps necessari per ser realitzades, no a l’inrevés.
3. En educació, menys és més.
4. L’educació és un procés qualitatiu.
5. El temps educatiu és global, i està interrelacionat.
6. La construcció d’un procés qualitatiu ha de ser sostenible.
7. Cada infant- i cada persona- necessita un temps sostenible per aprendre.
8. Cada aprenentatge ha de realitzar-se en el moment oportú.
9. Per aconseguir aprofitar més bé el temps, cal prioritzar les finalitats de l’educació i definir-les.
10. L’educació necessita temps sense temps.
11. Cal retornar temps a la infància.
12. Hem de repensar el temps entre persones adultes i infants.
13. El temps dels educadors s’ha de redefinir.
14. L’escola ha d’educar el temps.
15. L’educació lenta forma part de la renovació pedagògica.
Fantàstica reflexió la d'aquest llibre per a prendre consciència que el temps és quelcom que hem d'aprendre a gestionar i saber viure sense presses. Les tendències pedagògiques actuals sembla que van encaminades cap a aquests plantejaments i l'organització del centre escolar cal que així ho reguli. Res de presses. Saber donar temps als infants per experimentar i per a realitzar les activitats on cadascú té el seu ritme. L'escola hauria de donar exemple a aquesta societat en la qual ens trobem, on frases com no tinc temps, quin estrés, més ràpid, afanyat, va corre! estàn al primera ordre del dia en el tracte amb els infants. Els nens tenen el seu ritme, serem capaços d'adaptar-nos?
Enviat per a8064179 Classificat com a General