El sistema educatiu i sistema escolar estan íntimament relacionats. La diferència rau en la rellevància més gran que tenen les variables específiques: l’educació considerada globalment en alguns casos i l’educació institucional en altres.
Aquesta realitat emmarcada en un context concret ve donada històricament: és una interrelació d’elements conformats al llarg de la història.
Les relacions entre sistema educatiu i sistema escolar venen determinats mitjançant els processos legislatius.
Del que s’ha exposat anteriorment definim què és una escola com el lloc específic dedicat a l’educació sistemàtica.
El centre educatiu és una organització i com a tal segons defineix Zerilli (1985) hi ha la presència d’un fi, un conjunt d’homes i mitjans, esforç combinat i sistema de dependències i relacions.
Aquest fi o meta també anomenada missió requereix d’una estructura amb un sentit instrumental respecte els objectius.
El que la diferencia d’altres organitzacions ve donat per les característiques que té com a realitat social, com a comunitat i com a organització. Depèn de l’entorn, dels alumnes i pares i del professorat. També estarà delimitat per les aspiracions necessitats, possibilitats i limitacions. El que és indubtable és que cada centre té un tarannà, un posicionament davant el fet educatiu que distingeix els uns dels altres
Els centres tenen un grau d’autonomia i pel que sembla la tendència és que les lleis que es preparen vagin encara més enfocades a dotar encara de més autonomia els centres escolars. Aquesta autonomia és suficient perquè el centre pugui definir els objectius institucionals propis en el Projecte Educatiu de Centre , el Reglament de Règim Interior i el Projecte Curricular del Centre, ara ja inclòs al projecte educatiu de centre. També elaboren el Projecte de Pressupost i de la Gestió Econòmica i fan la Memòria anual.