RSS

diumenge, 27 de desembre del 2009

LA CULTURA DE LA PETITA INFÀNCIA






L'article ens ensenya com les escoles bressol municipals basen bona part del seu funcionament en la comunicació i interacció amb la família. En aquest sentit crec que donen un exemple a seguir i que malauradament la majoria d'escoles públiques on s'imparteix el segon cicle d'educació infantil no segueixen aquesta comunicació tan intensa. Parlo amb coneixement de causa. Tinc dues filles una a l'escola bressol i l'altre cursant P4. A l'escola bressol rebo un informe verbal de l'educadora cada dia, tant pel que fa a aspectes més pràctics...què ha dinat, quantes deposicions ha fet, quanta estona a dormir, com actitudinals si ha estat tranquil.la, a què han estat jugant,... Tot això amb un rigor i un respecte que demostra que les educadores tenen unes altes expectatives sobre les capacitats dels infant i que valoren moltíssim els petits grans avenços que van fent en l'adquisició de les seves competències.
Què diferent del segon cicle d'educació infantil!. La comunicació diària amb la mestra és molt difícil. Potser sí, que si detecten algun problema en fan un seguiment amb els pares, però si l'evolució del nen és normal... amb una reunió individual amb els pares en tot l'any ja compleixen l'expedient.
A l'entrada i la sortida dels nens demanen als pares que no ens entretinguem gaire amb preguntes a la mestra. Saber el que fan en el dia a dia és un misteri...
A la reunió d'inici del curs se'n indica als pares que ens hem de preocupar que els infants tinguin bons hàbits de comportament, educació, però ens demanen que no ens impliquem en altres àmbit cognitius... ensenyar a escriure, a sumar, a restat, és feina dels mestres...
Crec fermament en la coordinació de tots els entorns de l'infant per al seu correcte desenvolupament i penso que la feina amb la família no s'està fent.
Un altre fet a destacar que enllaça amb aspectes organitzatius és la importància dels recursos humans en aquests centres. El que vull dir és que la tasca que es duu a terme en les escoles bressols és de les més importants que hi ha pel desenvolupament de la persona. Es requereis d'un personal qualificat que desenvolupi les potencialitats dels nens a partir de l'afecte, el respecte i sobretot la formació adequada.
Per demostrar l'important que és en l'ésser humà aquesta primera etapa i com, les experiències que en tingui marcaran la seva vida adjunto l'entrevista que Eduard Punset manté amb la psicòloga Allison :
http://www.redesparalaciencia.com/1694/redes/2009/redes-47-bebes-la-imaginacion-al-poder