RSS

divendres, 18 de desembre del 2009

PER COMENÇAR, BREU REFLEXIÓ SOBRE QUÈ ÉS UN NEN. ELS SEUS DRETS I DEURES



Aquest és l’entorn que he triat per publicar els meus aprenentatges sobre l’organització dels centres d’Educació Infantil.
La meva primera pregunta és saber a qui van dirigits?
Els centres d’Educació Infantil es divideixen en dos tipus d’institucions. En primer lloc trobem les escoles bressol que s’ocupen dels nens de 0 a 3 anys. Després trobem el cicle d’Infantil dels centres d’Educació Infantil i Primària (alguns també centres integrats) i que integra les edats de 3 a 6 anys.

L’ensenyament no esdevé obligatori fins als sis anys però l’estat Espanyol l’ofereix de manera gratuïta a partir dels 3 anys.

Per tant quan ens referim a Educació Infantil estem parlant de l’Educació que va dirigida a nens i nenes de 0 a 6 anys.

Em pregunto legalment quines consideracions tenen aquests nens, quins drets? Quines obligacions?

Vaig tenir la sort d’assistir a la Conferència inaugural del curs acadèmic de la Facultat de Formació del Professorat el passat mes de Novembre que va vessar sobre els drets de la Infància . Aquest any fa vint anys de la Convenció dels Drets de la Infància. Aquesta convenció marca un abans i un després en el tractament per part de les institucions de com entendre els drets dels nens i les nenes.
El ponent Sr. Jordi Cots, exadjunt del Síndic de Greuges per a temes d’Infància ens explica que el text jurídic que va sortir arrel d’aquella convenció facilita el coneixement de l’infant, dels seus drets i sobretot de les seves necessitats. Tot i que en ser un text jurídic no fa esment a les necessitats bàsiques de l’Infant ( no apareixen les paraules amor, compressió ... ) sí que conté les necessitats que estan protegides per la llei: la protecció de la vida privada, el maltractament.

Una de les preguntes que ens fem és sí l’infant té deures. I la resposta que dóna el Sr. Cots és que l’Infant ha de tenir el Dret a tenir Deures i els hi hem de donar. I la llei també als seus articles 26 i 29 dóna per una certa reflexió quan hem de repensar que el nen a allò que té dret és a l'educació, sense confondre'l amb el dret a l'escolarització.

Aquests són els articles que més m'ha ajudat a entendre el que és un nen:
Article 1
Un infant és l'ésser humà fins als divuit anys, llevat que la legislació nacional acordi la majoria abans d'aquesta edat.
Article 2
Tots els drets enunciats en la Convenció han de ser atorgats a tot infant sense excepció; l'Estat té l'obligació de protegir I'infant contra qualsevol mena de discriminació.

Article 12
L'infant té dret, així que tingui un judici propi, a expressar la seva opinió en tot allò que l'afecta i a veure com aquesta opinió és atesa.
Article 13
L'infant té dret a la llibertat d'expressió i a buscar, rebre i difondre informacions i idees pels mitjans que trií només amb les limitacions que la llei prevegi.

Article 16
L'infant té dret a no ser objecte d'intromissions en la seva vida privada; té dret a la família, al domicili i a la correspondència, i no ha de ser objecte d'atacs il•legals pel que fa a la seva honra i la seva reputació.
Article 28
L'infant té dret a l'educació i l'Estat té l'obligació de proporcionar educació primària obligatòria i gratuïta, de fer que l'ensenyament superior sigui accessible a tots, i de vetllar perquè la disciplina escolar es fomenti en el respecte i la dignitat de l'infant.
Article 29
L'educació ha d'afavorir el desenvolupament de la personalitat i les aptituds de l'infant; ha d'inculcar el respecte dels drets humans, el respecte dels seus pares, de la seva pròpia identitat cultural, del seu idioma i valors, com també els valors culturals dels altres països; ha de preparar l'infant per assumir una vida responsable en societat i en el respecte al medi natural.
Article 31
L'infant té dret al descans, al lleure, al joc i a la participació en activitats culturals i artístiques.

Bé, partim d'aquesta base per entendre que els centres d'Educació Infantil s'han d'organitzar per tal que i hagi el rigor i el respecte cap als drets dels infants.