RSS

divendres, 18 de desembre del 2009

CEIP EULALIA BOTA



Reflexions: Què estic aprenent? Amb els nens no valen les presses. Acostumar-me a un ritme diferent. Fer cua anar d’un racó a un altre, separar per colors, posar i treure la bata són accions que eduquen en sí mateixes i per tant no cal anar amb pressa cap a la classe per ensenyar contingut. A la classe d’anglès cantem, repetim cada dia les mateixes cançons per familiaritzar els nens amb el good morning, please, thank you i vocabulari Basic. Els nens juguen amb el racó del restaurant i de la fruiteria però costa que diguin les coses en anglès. És un racó on p3 p4 p5. Hi ha molta diferència entre uns i altres però en comptes de ser un problema es potencia. Els nens grans han de cuidar dels mes petits i els han d’ensenyar. Es dóna l’aprenentatge entre iguals. Em pregunto l’habilitat del mestre cap a la inclusió i participació de tots els nens a classe. N’hi ha que són més espavilats que altres que participen molt més. Com fer perquè tots participin i aprenguin? Els nens de p4 tenen una habilitat per ordenar i baixar a classe. La professora els indica contínuament i de manera molt dolça i educada que han d’endreçar després de l’hora del conte. Es te molt present en l’hora de classe que s’ha de destinar un temps a recollir. Els nens sabem que per parlar s’ha d’aixecar la mà. És important que el mestre no faci cap excepció i només deixi parlar a aquells que respecten aquesta norma. L’ambient és molt agradable i tot i que es poden palpar les normes ( els nens estan asseguts sense moure’s ni parlar) estan molt relaxats i participatius. A l’hora del conte la mestra l’explica amb una dedicació i una tendresa gairebé màgiques. Sap molt bé declinar i entonar de manera que tots els nens estan pendents de la història. Fa participar els nens d’una manera ordenada i igualitària. Els mestres d'Educació Infantil han d'organitzar-e molt bé per poder dur a terme la seva tasca. En el cas del col·legi Eulàlia Bota comparteixen tallers nens de p3,p4,p5... És molt important que el col.lectiu de mestres estigui en continua connexió. Les mestres parlen les unes amb les altres dels seus alumnes, i totes coneixen a tots els nens de l'etapa. La decoració i els materials de l'aula també es fa de manera consensuada de forma que hi ha coherència tant en les aules del mateix curs com entre elles. L'organització de l'espai també està molt ben planificada, tant l'espai físic com el temporal. No hi ha res deixat a l'atzar. Les classes d'anglès tenen la seva pròpia aula plena de materials suggerents: joguines, música, equip de video per fomentar una manera d'aprendre anglès jugant. Les mestres d'especialitat com ara música o anglès tenen un coneixement molt acurat de tots els nens perquè els hi donen classe durant els 3 anys seguits. P5 és el 3er any consecutiu i això es nota per la relació d'afectivitat i coneixement que tenen.