RSS

dimarts, 16 de novembre del 2010

Projecte: Per Laberints


Comencem a preparar el projecte.
S'ha d'anar a visitar una escola o bé un museu. He de trobar una necessitat i fer un projecte de final de curs que doni resposta a aquesta necessitat.
Si optem per fer alguna cosa relacionada amb l'escola, primer hem de fer pautes d'observació al centre escolar:

Quina és la filosofia davant les TIC del centre: com es planteja? transversal? que fan servir?
Com fan servir les TIC a la classe/ aula: disposició espacial general, pissara, mural .... i si tenen cabuda les TIC.

Presència de les TIC a la programació del centre.
Dins el Projecte Educatiu de Centre,Projecte Curricular de Centre, Programació anual, Reglament Intern del Centre.

Si agafem el museu: estudíem com han creat l'exposició a través de les TIC.
Hem tingut una primera idea. Fer un projecte d'activitats per a nens d'Educació Infantil que vagin a visitar el museu.
Hem vist que l'Exposicio Per Laberints pot ser molt adequada per generar situacions que promoguin la descoberta i l'aprenentatge. Els laberints tenen moltes relacions amb l'aprenentatge de l'espai. És un entorn divertit, que provoca curiositat i un repte per als infants.

Hem vist que l'exposició té activitat per als nens de 6 a 14 anys però que no tenen cap projecte per a nens més petits. Així que hem descobert una mancança que podem cubrir elaborant un projecte per a aquesta franja d'edat, pensada per fer una visita amb l'escola.

Avui hem fet una pluja d'idees:

Proposa una sortida amb nens per a l'exposició per laberints : treballaran l'orientació i la descoberta de l'entorn.

Quines activitats:
Un mp3 amb explicació adaptada als nens de 4 o 5 de les instal·lacions de l'esposició.

Un Power Point animat amb el mite del minotaure explicat com un conte per als nens



Una excursió pel laberint d'Horta. Els nens gravaran amb video els seus passos fins arribar al centre del laberint.

Una altra activitat per aprendre la diferencia entre els laberints Unicursal i "mazes"

A aquest blog hi ha informació de l'experiència de la visita a l'exposició:


http://www.barcelonetes.com/2010/08/per-laberints-al-cccb.html

L'exposició disposa de una activitat relacionada amb les TIC: Construint Laberints:


http://blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/informatiumuseus/files/2010/10/cccb-tallers_perlaberints.pdf
Un altre recurs Laberints per imprimir:
http://www.publijuegos.com/laberintos_para_jugar.html

Una altra sortida: anem a un laberint de blat de moro:


http://www.sortirambnens.com/index.php/excursions/a-peu/522-laberint-de-blat-de-moro.html


Després d'aquest brain storming, a la classe s'ha parlat dels diferents reglaments que afecten el cicle d'educació Infantil.


Disposem dels diferents reglaments publicats a moodle.

TIC a les tres àrees curriculars.
Orientació espacio-temporal
Control Postural

La relació afectiva amb l'alume, també amb les TIC com a recurs.
Els espais web, faciliten la comunicació amb les famílies, foros de comunicació...
Presenta diversitat de tasques.


CAS Pràctic.

Com a mestre hem de fer una valoració de les implantacions de les TIC a l'escola.
Quines són les competències bàsiques d'aquesta etapa d'infantil?
-a nivell global-



Del DECRET
101/2010, de 3 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l’educació
infantil.

Capacitats
1. S’ha d’afavorir el desenvolupament de les capacitats que han de permetre
als infants créixer integralment com a persones iguals en el món actual, amb uns
aprenentatges continuats i progressius, que han de seguir en el segon cicle de
l’educació infantil.
2. El desenvolupament d’aquestes capacitats és el resultat del que s’aprèn. Així
doncs, al llarg de l’etapa de l’educació infantil els infants han d’anar desenvolupant
les capacitats següents:
Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació,
tot adonant-se de les seves possibilitats.
Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una
imatge positiva de si mateixos i de les altres persones.
Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per
actuar amb seguretat i eficàcia.
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques
bàsiques.
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions
de comunicació habituals per mitjà de diversos llenguatges.
Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat
i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
Diari Oicial de la Generalitat de Catalunya Núm. 5686 – 5.8.2010 61475
Disposicions
Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els
perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència.
Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb les altres persones i iniciantse
en la resolució pacífica de conflictes.
Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que els portin cap a una
autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
3. Els objectius de cicle precisen les capacitats que els infants han d’haver
desenvolupat en acabar el primer cicle de l’educació infantil, en relació amb els
continguts de les àrees.

DECRET
181/2008, de 9 de setembre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del
segon cicle de l’educació infantil.
Capacitats
6.1 En aquesta etapa s’afavorirà que els infants desenvolupin les capacitats
que els han de permetre créixer integralment com a persones en el món d’avui,
en uns aprenentatges continuats i progressius, que seguiran en l’etapa d’educació
primària amb l’adquisició de les competències bàsiques que ha d’assolir l’alumnat
en inalitzar l’educació obligatòria.
6.2 Els objectius de cicle precisen les capacitats que els infants han d’haver
desenvolupat en acabar el segon cicle de l’educació infantil, en relació amb els
continguts de les àrees i els criteris d’avaluació.
6.3 En inalitzar el segon cicle de l’educació infantil l’infant haurà de ser capaç
de:
Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació,
tot adonant-se de les seves possibilitats.
Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una
imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per
actuar amb seguretat i eicàcia.
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques
bàsiques.
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions
de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat
i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identiicar-ne els
perills i aprendre a actuar en conseqüència.
Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució
pacíica de conlictes.
Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a
una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració
social.

Quins objectius s'han de treballar amb les TIC?

Article 2. Principis rectors del sistema educatiu
h) La competència per a la utilització autònoma i creativa dels
sistemes digitals.
i) La competència per a l’anàlisi i la contrastació de tota la
informació, sigui quin sigui el mitjà de transmissió.


De quins recursos disposem?

Segons la llei d'Educació de Catalunya del 2009

Article 89. Serveis digitals i telemàtics a disposició dels
centres
1. El Departament ha de facilitar als centres educatius l’accés
a un conjunt de serveis digitals i telemàtics orientats a millorar
el desenvolupament de l’activitat educativa. Els centres han de
posar aquests serveis, en la mesura que escaigui, a disposició del
professorat, els alumnes i les famílies.
2. Els serveis digitals i telemàtics a què fa referència l’apartat
1 han de posar a disposició dels centres aplicacions didàctiques
i continguts educatius de qualitat, serveis de dossier personal
d’aprenentatge i de registre acadèmic personal individual i altres
aplicacions i serveis digitals orientats a potenciar l’excel·lència
dels aprenentatges i a facilitar el funcionament dels centres.
3. El dossier personal d’aprenentatge emmagatzema en suport
digital i fa accessibles, d’acord amb el que el Departament estableixi
per reglament, els documents i els objectes digitals que
resulten de la producció intel·lectual de cada alumne o alumna
durant el procés d’aprenentatge, des del darrer cicle de l’educació
95
primària fins als ensenyaments postobligatoris. El contingut del
dossier pot servir d’evidència en el procés d’avaluació.
4. El registre acadèmic personal individual conté en suport digital,
d’acord amb el que el Departament estableixi per reglament,
les dades acadèmiques personals dels alumnes que els centres
considerin pertinents i les que siguin necessàries per a complir la
normativa sobre aspectes formals de l’avaluació dels alumnes

Preàmbul ( de la llei)
Potencia la innovació pedagògica sistemàtica i estructurada, el
reconeixement de les bones pràctiques educatives amb el foment
i el suport del lideratge educatiu, la formació del professorat,
les infraestructures digitals del centre i la previsió de centres de
referència pedagògica.


Article 87. Organització dels espais escolars i dels entorns
d’aprenentatge
L’estructura i l’organització dels centres han de definir entorns
d’aprenentatge que permetin el treball en xarxa i les diverses
formes de transmissió de coneixement als grups classe, i també
les activitats individuals de treball i estudi. Amb aquesta finalitat,
els projectes constructius de centres educatius han de definir espais,
instal·lacions i equipaments que maximitzin la sostenibilitat,
94
redueixin l’impacte ambiental i permetin integrar les tecnologies
digitals, i han de configurar entorns d’ensenyament i aprenentatge
funcionals i ergonòmics que estimulin la vinculació dels alumnes
amb el procés d’aprenentatge.
Article