RSS

dijous, 11 de novembre del 2010

Gcompris

Avui ens han presentat una experiència d'introducció de TIC a l'educació infantil.
Ens trobem a la societat de la informació dominada cada cop més per les eines digitals. Però això no vol dir que tots els nens tinguin accés a les noves tecnologies i cal que se'ls expliqui una realitat tan present entre nosaltres.

Abans que res, hem recordat la diferència entre TIC ( part del contingut de les tecnologies de la informació) i les TAC ( tot el que té relació amb les parts externes i de maquinària de la tecnologia).

A l'aula de P3 podrem trobar moltes diferències entre els mateixos nens. Hi ha nens que tindran ja nocions de com fer-ho anar i n'hi haurà que no tingui cap hàbit.

En l'activitat que ens han presentat, les aules d'informàtica estaven adaptades aln nens d'infantil. Se'l prepara per aprendre a agafar i bellugar el ratolí ( el comparen amb un ratolí i les orelles, el nas...) També aprenen a fer-lo moure amb suavitat: agafen el ratoli i se'l passen per la panxa suaument.
Altra possibilitat es dona amb el teclat que té les lletres de pal  (que són les que aprenen a P4).

Arrel d'aquesta experiència, molts companys de classe es qüestionaven la idoneïtat d'aquestes classes d'informàtica per a nens tan petits. La meva opinió al respecte la poso aquí:


Opinió sobre l'us de les tic a nens tan petits.
Aquestes acitivitats d'informàtica es perden hores per fer altres tipus d'activitats. És realment important que els nens facin informàtica des de tan petits. No acabaran fer servir el ratolí correctament sense necessitat d'ensenyar-li.


La meva opinió és que les tic són una altra eina per aprendre un aspecte que és molt present en la societat i en aquest sentit no es poden obviar i han de formar part de l'aprenentatge. També en infantil i s'ha d'adaptar al nivell de desenvolupament i utilitzar-ho com un recurs més que enriquieixi l'aprenentatge.
No podem oblidar que créixer i formar-se al marge de les tic, avui en la nostra societat és tancar-se moltíssimes possibilitats de projecció. Són presents a totes les feines i cada cop més s'està cocnvertint en l'eina fonamental de comunicació. 


Per tant, jo trobo positiu introduir-les des de ben petits. A més penso que els nens entèn perfectament que els joc d'ordinador tenen una dinàmica de funiconament determinada ( més ràpid/ més imatge i tot amb un clic) i els jos tradicional tenen una altra dinàmica. Per tant no crec que el fet que juguin una estona amb l'ordinador, faci que després menysprein un taller de plastilina o un altra tipus d'activitat que requereixi més dedicació i menys immediatesa.


En definitiva, l'escola és una intitució que ha de fomentar la igualtat entre els alumnes i tot i que podran haver nens que tinguin l'accés a casa, s'ha de fomentar que tots els nens tinguin accés a l'aprenentatge de noves tecnologies.


Hem descobert un nou recurs: el G compris. Hi ha tot d'activitats destinades a familiaritzar-se amb el funcionament de l'ordinador: com es mou el ratolí, fer servir el teclat. He trobat que eren activitats que poden ajudar a relacionar els nens d'infantil amb l'ordinador.

Aquesta tarda ho provaré amb les meves filles!


La idea que a p5, siguin completament autonoms.


Hem començat a treballar amb el program gcompris. Una eina per dissenyar jocs enfocat a l'etapa d'infantil.