RSS

dimarts, 30 de novembre del 2010

PLA ANUAL

Hem de fer un disseny del pla anual: festes, sortides, activitats i a grans trets el que es treballarà a cada trimestre.

Com treballar el Nadal amb les TIC?


Aqui hi ha un lloc divertit: juguem a encendre els llums de l'arbre de nadal!
http://www.akidsmath.com/flashes/mgames/tree.swf

Pintem Boles de Nadal:

http://www.xtec.es/trobada/pasqua01/index_treballs.htm


Altres recursos que trobem a la xarxa: l'explicació de cada tradició de Nadal que podem utilitzar per obrir una rotllana amb els nens i que ells també ens ajudin a explicar què és cada cosa:

http://www.sortirambnens.com/fires-i-festes/festivitats-tradicionals/370-larbre-de-nadal.html

http://www.sortirambnens.com/fires-i-festes/festivitats-tradicionals/392-el-pare-noel.html

http://www.sortirambnens.com/fires-i-festes/festivitats-tradicionals/371-el-pessebre.html

Una altra activitat possible és l'activitat que van dur a terme aquestes escoles el Nada del 2003, i consistia a crear un salvapantalles per a l'ordinador amb motius nadalencs:

http://www.xtec.es/trobada/nadal03/treballs.htm

També a la xarxa, hem trobat un joc nadalenc:

Vestim el ninot de neu:

http://www.interdidactica.com/jugar.php?lan=ca&game=na001



A la segona part de la classe hem reflexionat sobre la finalitat de l'educació infantil i com les TIC són unes eines a disposició per assolir aquesta finalitat.


La finalitat de l'educació infantil, són moltes, però una definició possible és:

Contribuir al desenvolupament emocional i afectiu, físic i motor, social i cognitiu dels nens i nenes, en colaboració amb les famílies, proporcionant un clima i entorn de confiança perquè se sentin acollits.

Eixos a desenvolupar a l'etapa d'infantil:
Aprendre a actuar de manera cada cop més autònoma
Aprendre a pensar i comunicar
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
Aprendre a conviure i habitar el món.


Per evitar confusions, parlem de la diferència entre capacitat i competència.A infantil es parla de capacitats: Ser i actuar, Pensar i comunicar, descobrir, conviure.A Primaria es parla de competències personals, comunicatives, metodològiques, convivencials.


Que entenem per competència: engloba capacitats, coneixements i actituds que forma part de l'educació integrada de la persona.


Dintre de les competència: Què és la competència virtual?
Són les capacitats i condicions en el tractament i procés de representació i les tecnologies virtuals: implica entendre que la comunicació té lloc per mitjans tècnics.


Dintre de les competències del curriculum hi ha específicament un apartat de competència de tractament de la informació i la competència digital.
Les dimensions de les competències bàsiques:

Coneixements dels sistemes informàtics ( hardware, redes, software). Ús del sistema operatiu. Cerca i selecció d'informació via internet. Comunicació interpersonal i treball colaboratiu en xarxa. Processament de textos. Tractament de la imatge. Ús del full de càlcul, ús de base de dades...
També un entrenament d'aprenentatge amb les TIC.

L'utilitzací didàctica de les TIC:
Recolzar l'exposició magistral amb presentació multimedia.
Donar competències digitals per a la realització de diferents tasques...
Ampliar informació buscant a internet...

És evident que no podem ignorar-les i que formen part important de la realitat que envolta a l'infant.

dijous, 25 de novembre del 2010

PIXILACIÓ

Avui hem fet una activitat amb la càmara digital que es pot fer també amb nens d'infantil. Es diu Pixilació.
La Míriam i jo hem volgut fer una pixilació per ensenya els conceptes davant-darrera, esquerra-dreta, dins-fora. Hem jugat amb uns llapissos que anaven antrant i sortint de l'estoig.
Hem volgut fer el títol escrit a mà i en total hem fet més de 200 fotos!! Fet que seria impossible si no tinguessim les tecnologies d'avui dia.

Ha estat força entretingut! A veure com surt el petit film!

dimarts, 23 de novembre del 2010

Competències, objectius i recursos


Avui hem estat reflexionant sobre les competències i capacitats del curriculum i els decrets que regulen els cicles d'educació infantil.


ALFABETITZACIÓ DIGITAL                                                                                                         Miriam Rubio
                                                                                                                                                             Laia Ribes
                                                                                                                                                             Núria Tamayo
CAS Pràctic.

Tasca per fer una valoració de les implantacions de les TIC a l'escola.

1.- Quines són les competències bàsiques , a nivell global, d'aquesta etapa d'infantil?

DECRET
101/2010, de 3 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l’educació
infantil.


Les competències que recull aquest decret, les engloba en capacitats, tal i com apareixen a continuació:

Capacitats

1. S’ha d’afavorir el desenvolupament de les capacitats que han de permetre
als infants créixer integralment com a persones iguals en el món actual, amb uns
aprenentatges continuats i progressius, que han de seguir en el segon cicle de
l’educació infantil.
2. El desenvolupament d’aquestes capacitats és el resultat del que s’aprèn. Així
doncs, al llarg de l’etapa de l’educació infantil els infants han d’anar desenvolupant
les capacitats següents:
Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació,
tot adonant-se de les seves possibilitats.
Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una
imatge positiva de si mateixos i de les altres persones.
Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per
actuar amb seguretat i eficàcia.
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques
bàsiques.
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions
de comunicació habituals per mitjà de diversos llenguatges.
Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat
i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
Diari Oicial de la Generalitat de Catalunya Núm. 5686 – 5.8.2010 61475
Disposicions
Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els
perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència.
Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb les altres persones i iniciantse
en la resolució pacífica de conflictes.
Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que els portin cap a una
autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
3. Els objectius de cicle precisen les capacitats que els infants han d’haver
desenvolupat en acabar el primer cicle de l’educació infantil, en relació amb els
continguts de les àrees.

DECRET
181/2008, de 9 de setembre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del
segon cicle de l’educació infantil.

Pel que fa al segon cicle el decret que el regula recull les següents  capacitats:

Capacitats
6.1 En aquesta etapa s’afavorirà que els infants desenvolupin les capacitats
que els han de permetre créixer integralment com a persones en el món d’avui,
en uns aprenentatges continuats i progressius, que seguiran en l’etapa d’educació
primària amb l’adquisició de les competències bàsiques que ha d’assolir l’alumnat
en inalitzar l’educació obligatòria.
6.2 Els objectius de cicle precisen les capacitats que els infants han d’haver
desenvolupat en acabar el segon cicle de l’educació infantil, en relació amb els
continguts de les àrees i els criteris d’avaluació.
6.3 En inalitzar el segon cicle de l’educació infantil l’infant haurà de ser capaç
de:
Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació,
tot adonant-se de les seves possibilitats.
Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una
imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per
actuar amb seguretat i eicàcia.
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques
bàsiques.
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions
de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat
i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identiicar-ne els
perills i aprendre a actuar en conseqüència.
Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució
pacíica de conlictes.
Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a
una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració
social.
De totes aquestes capacitats nosaltres volem destacar que treballarem per tal que els alumnes puguin ser competents en els diferent àmbits que recull el curriculum.  Els que sota nostra punt de vista considerem més importants (tot i que tots ho són) trobem :
1.       L’autonomia. Fomentar l’adquisició de petites responsabilitats adequades al seu desenvolupament, per tal que el nen vagi adquirint pregressivament unes responsabilitats i uns deures.
2.       L’autoestima. Procurarem crear un ambient a classe acollidor que afavoreixi la confiança i l’afecte. Valorarem sempre la participació del infants per tal que vagin adquirint seguretat en ells mateixos.
3.       Socialització: Fomentarem l’adquisició de valors per a la convivència basat en el respecte, l’ajut mutu, la comunicació,  la solidaritat, col·laboració amb el grup, per tal que s’integri de manera saludable a la societat.
4.       Coneixement d’un mateix: Treballarem activitats desitnades al coneixement i experimentació del propi cos, no només a nivell físic sinó també a nivell emocional: verbalitzar sentiments, emocions i l’expressió.


2.- Quins objectius s'han de treballar amb les TIC?
Segons la llei d'Educació de Catalunya del 2009

Article 2. Principis rectors del sistema educatiu
h) La competència per a la utilització autònoma i creativa dels
sistemes digitals.
i) La competència per a l’anàlisi i la contrastació de tota la
informació, sigui quin sigui el mitjà de transmissió.



3.- De quins recursos disposem?

Segons la llei d'Educació de Catalunya del 2009

Article 89. Serveis digitals i telemàtics a disposició dels
centres
1. El Departament ha de facilitar als centres educatius l’accés
a un conjunt de serveis digitals i telemàtics orientats a millorar
el desenvolupament de l’activitat educativa. Els centres han de
posar aquests serveis, en la mesura que escaigui, a disposició del
professorat, els alumnes i les famílies.
2. Els serveis digitals i telemàtics a què fa referència l’apartat
1 han de posar a disposició dels centres aplicacions didàctiques
i continguts educatius de qualitat, serveis de dossier personal
d’aprenentatge i de registre acadèmic personal individual i altres
aplicacions i serveis digitals orientats a potenciar l’excel·lència
dels aprenentatges i a facilitar el funcionament dels centres.
3. El dossier personal d’aprenentatge emmagatzema en suport
digital i fa accessibles, d’acord amb el que el Departament estableixi
per reglament, els documents i els objectes digitals que
resulten de la producció intel·lectual de cada alumne o alumna
durant el procés d’aprenentatge, des del darrer cicle de l’educació

primària fins als ensenyaments postobligatoris. El contingut del
dossier pot servir d’evidència en el procés d’avaluació.
4. El registre acadèmic personal individual conté en suport digital,
d’acord amb el que el Departament estableixi per reglament,
les dades acadèmiques personals dels alumnes que els centres
considerin pertinents i les que siguin necessàries per a complir la
normativa sobre aspectes formals de l’avaluació dels alumnes

Preàmbul ( de la llei)
Potencia la innovació pedagògica sistemàtica i estructurada, el
reconeixement de les bones pràctiques educatives amb el foment
i el suport del lideratge educatiu, la formació del professorat,
les infraestructures digitals del centre i la previsió de centres de
referència pedagògica.
Article 87. Organització dels espais escolars i dels entorns
d’aprenentatge.
L’estructura i l’organització dels centres han de definir entorns
d’aprenentatge que permetin el treball en xarxa i les diverses
formes de transmissió de coneixement als grups classe, i també
les activitats individuals de treball i estudi. Amb aquesta finalitat,
els projectes constructius de centres educatius han de definir espais,
instal·lacions i equipaments que maximitzin la sostenibilitat,
redueixin l’impacte ambiental i permetin integrar les tecnologies
digitals, i han de configurar entorns d’ensenyament i aprenentatge
funcionals i ergonòmics que estimulin la vinculació dels alumnes
amb el procés d’aprenentatge.

dimarts, 16 de novembre del 2010

Projecte: Per Laberints


Comencem a preparar el projecte.
S'ha d'anar a visitar una escola o bé un museu. He de trobar una necessitat i fer un projecte de final de curs que doni resposta a aquesta necessitat.
Si optem per fer alguna cosa relacionada amb l'escola, primer hem de fer pautes d'observació al centre escolar:

Quina és la filosofia davant les TIC del centre: com es planteja? transversal? que fan servir?
Com fan servir les TIC a la classe/ aula: disposició espacial general, pissara, mural .... i si tenen cabuda les TIC.

Presència de les TIC a la programació del centre.
Dins el Projecte Educatiu de Centre,Projecte Curricular de Centre, Programació anual, Reglament Intern del Centre.

Si agafem el museu: estudíem com han creat l'exposició a través de les TIC.
Hem tingut una primera idea. Fer un projecte d'activitats per a nens d'Educació Infantil que vagin a visitar el museu.
Hem vist que l'Exposicio Per Laberints pot ser molt adequada per generar situacions que promoguin la descoberta i l'aprenentatge. Els laberints tenen moltes relacions amb l'aprenentatge de l'espai. És un entorn divertit, que provoca curiositat i un repte per als infants.

Hem vist que l'exposició té activitat per als nens de 6 a 14 anys però que no tenen cap projecte per a nens més petits. Així que hem descobert una mancança que podem cubrir elaborant un projecte per a aquesta franja d'edat, pensada per fer una visita amb l'escola.

Avui hem fet una pluja d'idees:

Proposa una sortida amb nens per a l'exposició per laberints : treballaran l'orientació i la descoberta de l'entorn.

Quines activitats:
Un mp3 amb explicació adaptada als nens de 4 o 5 de les instal·lacions de l'esposició.

Un Power Point animat amb el mite del minotaure explicat com un conte per als nens



Una excursió pel laberint d'Horta. Els nens gravaran amb video els seus passos fins arribar al centre del laberint.

Una altra activitat per aprendre la diferencia entre els laberints Unicursal i "mazes"

A aquest blog hi ha informació de l'experiència de la visita a l'exposició:


http://www.barcelonetes.com/2010/08/per-laberints-al-cccb.html

L'exposició disposa de una activitat relacionada amb les TIC: Construint Laberints:


http://blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/informatiumuseus/files/2010/10/cccb-tallers_perlaberints.pdf
Un altre recurs Laberints per imprimir:
http://www.publijuegos.com/laberintos_para_jugar.html

Una altra sortida: anem a un laberint de blat de moro:


http://www.sortirambnens.com/index.php/excursions/a-peu/522-laberint-de-blat-de-moro.html


Després d'aquest brain storming, a la classe s'ha parlat dels diferents reglaments que afecten el cicle d'educació Infantil.


Disposem dels diferents reglaments publicats a moodle.

TIC a les tres àrees curriculars.
Orientació espacio-temporal
Control Postural

La relació afectiva amb l'alume, també amb les TIC com a recurs.
Els espais web, faciliten la comunicació amb les famílies, foros de comunicació...
Presenta diversitat de tasques.


CAS Pràctic.

Com a mestre hem de fer una valoració de les implantacions de les TIC a l'escola.
Quines són les competències bàsiques d'aquesta etapa d'infantil?
-a nivell global-



Del DECRET
101/2010, de 3 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l’educació
infantil.

Capacitats
1. S’ha d’afavorir el desenvolupament de les capacitats que han de permetre
als infants créixer integralment com a persones iguals en el món actual, amb uns
aprenentatges continuats i progressius, que han de seguir en el segon cicle de
l’educació infantil.
2. El desenvolupament d’aquestes capacitats és el resultat del que s’aprèn. Així
doncs, al llarg de l’etapa de l’educació infantil els infants han d’anar desenvolupant
les capacitats següents:
Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació,
tot adonant-se de les seves possibilitats.
Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una
imatge positiva de si mateixos i de les altres persones.
Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per
actuar amb seguretat i eficàcia.
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques
bàsiques.
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions
de comunicació habituals per mitjà de diversos llenguatges.
Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat
i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
Diari Oicial de la Generalitat de Catalunya Núm. 5686 – 5.8.2010 61475
Disposicions
Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els
perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència.
Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb les altres persones i iniciantse
en la resolució pacífica de conflictes.
Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que els portin cap a una
autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
3. Els objectius de cicle precisen les capacitats que els infants han d’haver
desenvolupat en acabar el primer cicle de l’educació infantil, en relació amb els
continguts de les àrees.

DECRET
181/2008, de 9 de setembre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del
segon cicle de l’educació infantil.
Capacitats
6.1 En aquesta etapa s’afavorirà que els infants desenvolupin les capacitats
que els han de permetre créixer integralment com a persones en el món d’avui,
en uns aprenentatges continuats i progressius, que seguiran en l’etapa d’educació
primària amb l’adquisició de les competències bàsiques que ha d’assolir l’alumnat
en inalitzar l’educació obligatòria.
6.2 Els objectius de cicle precisen les capacitats que els infants han d’haver
desenvolupat en acabar el segon cicle de l’educació infantil, en relació amb els
continguts de les àrees i els criteris d’avaluació.
6.3 En inalitzar el segon cicle de l’educació infantil l’infant haurà de ser capaç
de:
Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació,
tot adonant-se de les seves possibilitats.
Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una
imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per
actuar amb seguretat i eicàcia.
Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques
bàsiques.
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions
de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat
i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identiicar-ne els
perills i aprendre a actuar en conseqüència.
Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució
pacíica de conlictes.
Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a
una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració
social.

Quins objectius s'han de treballar amb les TIC?

Article 2. Principis rectors del sistema educatiu
h) La competència per a la utilització autònoma i creativa dels
sistemes digitals.
i) La competència per a l’anàlisi i la contrastació de tota la
informació, sigui quin sigui el mitjà de transmissió.


De quins recursos disposem?

Segons la llei d'Educació de Catalunya del 2009

Article 89. Serveis digitals i telemàtics a disposició dels
centres
1. El Departament ha de facilitar als centres educatius l’accés
a un conjunt de serveis digitals i telemàtics orientats a millorar
el desenvolupament de l’activitat educativa. Els centres han de
posar aquests serveis, en la mesura que escaigui, a disposició del
professorat, els alumnes i les famílies.
2. Els serveis digitals i telemàtics a què fa referència l’apartat
1 han de posar a disposició dels centres aplicacions didàctiques
i continguts educatius de qualitat, serveis de dossier personal
d’aprenentatge i de registre acadèmic personal individual i altres
aplicacions i serveis digitals orientats a potenciar l’excel·lència
dels aprenentatges i a facilitar el funcionament dels centres.
3. El dossier personal d’aprenentatge emmagatzema en suport
digital i fa accessibles, d’acord amb el que el Departament estableixi
per reglament, els documents i els objectes digitals que
resulten de la producció intel·lectual de cada alumne o alumna
durant el procés d’aprenentatge, des del darrer cicle de l’educació
95
primària fins als ensenyaments postobligatoris. El contingut del
dossier pot servir d’evidència en el procés d’avaluació.
4. El registre acadèmic personal individual conté en suport digital,
d’acord amb el que el Departament estableixi per reglament,
les dades acadèmiques personals dels alumnes que els centres
considerin pertinents i les que siguin necessàries per a complir la
normativa sobre aspectes formals de l’avaluació dels alumnes

Preàmbul ( de la llei)
Potencia la innovació pedagògica sistemàtica i estructurada, el
reconeixement de les bones pràctiques educatives amb el foment
i el suport del lideratge educatiu, la formació del professorat,
les infraestructures digitals del centre i la previsió de centres de
referència pedagògica.


Article 87. Organització dels espais escolars i dels entorns
d’aprenentatge
L’estructura i l’organització dels centres han de definir entorns
d’aprenentatge que permetin el treball en xarxa i les diverses
formes de transmissió de coneixement als grups classe, i també
les activitats individuals de treball i estudi. Amb aquesta finalitat,
els projectes constructius de centres educatius han de definir espais,
instal·lacions i equipaments que maximitzin la sostenibilitat,
94
redueixin l’impacte ambiental i permetin integrar les tecnologies
digitals, i han de configurar entorns d’ensenyament i aprenentatge
funcionals i ergonòmics que estimulin la vinculació dels alumnes
amb el procés d’aprenentatge.
Article









dijous, 11 de novembre del 2010

Gcompris

Avui ens han presentat una experiència d'introducció de TIC a l'educació infantil.
Ens trobem a la societat de la informació dominada cada cop més per les eines digitals. Però això no vol dir que tots els nens tinguin accés a les noves tecnologies i cal que se'ls expliqui una realitat tan present entre nosaltres.

Abans que res, hem recordat la diferència entre TIC ( part del contingut de les tecnologies de la informació) i les TAC ( tot el que té relació amb les parts externes i de maquinària de la tecnologia).

A l'aula de P3 podrem trobar moltes diferències entre els mateixos nens. Hi ha nens que tindran ja nocions de com fer-ho anar i n'hi haurà que no tingui cap hàbit.

En l'activitat que ens han presentat, les aules d'informàtica estaven adaptades aln nens d'infantil. Se'l prepara per aprendre a agafar i bellugar el ratolí ( el comparen amb un ratolí i les orelles, el nas...) També aprenen a fer-lo moure amb suavitat: agafen el ratoli i se'l passen per la panxa suaument.
Altra possibilitat es dona amb el teclat que té les lletres de pal  (que són les que aprenen a P4).

Arrel d'aquesta experiència, molts companys de classe es qüestionaven la idoneïtat d'aquestes classes d'informàtica per a nens tan petits. La meva opinió al respecte la poso aquí:


Opinió sobre l'us de les tic a nens tan petits.
Aquestes acitivitats d'informàtica es perden hores per fer altres tipus d'activitats. És realment important que els nens facin informàtica des de tan petits. No acabaran fer servir el ratolí correctament sense necessitat d'ensenyar-li.


La meva opinió és que les tic són una altra eina per aprendre un aspecte que és molt present en la societat i en aquest sentit no es poden obviar i han de formar part de l'aprenentatge. També en infantil i s'ha d'adaptar al nivell de desenvolupament i utilitzar-ho com un recurs més que enriquieixi l'aprenentatge.
No podem oblidar que créixer i formar-se al marge de les tic, avui en la nostra societat és tancar-se moltíssimes possibilitats de projecció. Són presents a totes les feines i cada cop més s'està cocnvertint en l'eina fonamental de comunicació. 


Per tant, jo trobo positiu introduir-les des de ben petits. A més penso que els nens entèn perfectament que els joc d'ordinador tenen una dinàmica de funiconament determinada ( més ràpid/ més imatge i tot amb un clic) i els jos tradicional tenen una altra dinàmica. Per tant no crec que el fet que juguin una estona amb l'ordinador, faci que després menysprein un taller de plastilina o un altra tipus d'activitat que requereixi més dedicació i menys immediatesa.


En definitiva, l'escola és una intitució que ha de fomentar la igualtat entre els alumnes i tot i que podran haver nens que tinguin l'accés a casa, s'ha de fomentar que tots els nens tinguin accés a l'aprenentatge de noves tecnologies.


Hem descobert un nou recurs: el G compris. Hi ha tot d'activitats destinades a familiaritzar-se amb el funcionament de l'ordinador: com es mou el ratolí, fer servir el teclat. He trobat que eren activitats que poden ajudar a relacionar els nens d'infantil amb l'ordinador.

Aquesta tarda ho provaré amb les meves filles!


La idea que a p5, siguin completament autonoms.


Hem començat a treballar amb el program gcompris. Una eina per dissenyar jocs enfocat a l'etapa d'infantil.

dimarts, 9 de novembre del 2010

Sessio de presentació.

FORMAR LECTORES Y AUTORES EN UN MUNDO DIGITAL

Idees que han sortit a la classe: compartir ordinador a més del paper i llapis.
Utilitzar-les sense abusar.
General: no matar creativitat
Treballar amb la família: quin us es dona a l'aula i quin a casa. A classe: instrucció, una finalitat.
A casa:potser navegant sense cap objectiu formatiu.

No s'ha de prendre la relació personal, no treballar aÏlladament cadascu al seu portàtil (ojo en l'1 per 1- un ordinador per nen a l'aula)
Buscar l'equilibri: també treball cooperatiu amb treball en xarxa que fomenta la socialització.
Ensenyar a contrastar la informació que hi ha a internet, amb llibres i amb les fonts més fiables.

Els professora hauríem d'estar oberts a les tic sense menysprear els recursos tradicionals.

No dependre de les tic. Si falla internet has de tenir un pla B, per donar la classe.

Però quan tens els llibres a l'ordinador ja el necessites a casa per fer els deures... S'ha de saber buscar l'equilibri: buscar a l'ordinador, però també pots fomentar anar a la biblioteca a buscar altres mitjans que no sigui internet, per no abusar-ne.

Hi ha una mancança en la preparació dels mestres, primer. Moltes escoles tenen escoles que tenen pissarres digitals però no la saben fer anar.

També s'ha de canviar la mentalitat de banc de saber, sinó mediar entre els coneixements dels alumnes, aprofitar que els nens saben de noves tecnologies.
Aprofitar la bidireccionalitat, la reprocitat alumne-mestre.

Com motivar el mestres a utilitzar les tic?
Tractarles amb curiositat,fent cursos per a assolir uns objectius.

Com adequar les tic perquè els alumnes no es despistin?
Es potencia el treball en grup?
Es comenta que els ordinadors del nens de l'escola estan capats per no tenir accès a segons quines pàgines: facebook, etc...

Pel que fa a les TIC a la primera infància

Genera reaccions:
A favor / en contra
S'han d'introduir perquè aporten beneficis i enriqueixen el procés d'aprenentatge

La reacció negativa: endarerreix el procés de socialització
La conclusió és que calun ús equilibrat.


Alguns exemples de l'ús de les TIC.
Arcacomun:
comunitat virtual d'educadors d'infancia
de iberoamerica

Relaciona tots els professionals de l'Educació amb les Tic

dimarts, 2 de novembre del 2010

google docs

El futur dels documents en xarxa. Clouds!